Smartstill ervaring

De werking en de constructie van een pot still

Sponsor

Berichtdoor AdMan » Do Okt 02, 2014 09:22

AdMan
Advertentie Robot

Smartstill ervaring

Berichtdoor Potstill44 » Vr Jan 06, 2012 11:11

Ik ben in het bezit van een regelbare Smartstill en dacht dat het wel nuttig zou zijn om wat ervaringen uit te wisselen. Er wordt n.l vaak nogal wat minzaam over gedaan maar ik ben van mening dat het best een handig apparaatje is. Het grote voordeel is dat je na het opwarmen van je most er verder geen omkijken meer naar hebt. s’Nacht laat je hem lekker destilleren en laat hem uitschakelen d.m.v een schakelklok.
Hier volg een lijst met wat waarden
Uitgegaan van 4000ml 22 % alcohol welk gezuiverd is door een koolfilterbuis van 100cm.

Tijd watt ml %
0 260 opwarmen
95 115 100 80
130 115 100 80
150 115 100 80
185 115 100 80
240 115 200 74
380 115 150 72
445 115 150 69
540 115 150 63
670 115 150 51
838 115 150 33

De totale opbrengst is dus 1350ml van 67%
Ik heb de eerste 200ml weggegooid blijkt dus over 1150ml van 65%

Resultaat een opbrengst van 85%
Dit is best wel hoog maar komt natuurlijk ook door de koolzuivering waardoor de staart een stuk kleiner wordt.

Groet
Potstill
Potstill44

Re: Smartstill ervaring

Berichtdoor Odin » Vr Jan 06, 2012 11:29

Ik vind de smartstill ook een handig ding. Maak er bijv. m'n jenevers mee.

Mooie info!

Wil je een neutraal suikerbeslag? 22% als basiswijn is wel vrij hoog. Hoe heb je dat verkregen?

Mvg. Odin.
Destilleren zonder vergunning is verboden. Het delen van kennis over destilleren is dat niet. Ik stook niet, maar deel graag!
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor Potstill44 » Za Jan 07, 2012 16:12

Om de smartstill beter te leren kennen heb ik geen stookwijn gebruikt maar een gestripte alcohol die ik verdund heb tot 22%
Groet Potstill
Potstill44

Berichtdoor hstuurman » Ma Jan 09, 2012 07:58

Even 1 waarschuwing betreffende de smart-still.
Ik gebruik(te) de smartstill bijna continu voor water. Er zit een droogkook beveiliging op, maar blijkbaar werkt die niet zo goed.
Dit weekend bleek dat er een barst in de RVS binnenpan is gekomen, gevaar voor lekkage naar het electrogedeelte, met als gevolg kortsluiting enz.
Dus als je de smartstill gebruikt, laat hem niet droogkoken!!
Gebruikers-avatar
hstuurman

Berichtdoor Odin » Ma Jan 09, 2012 09:07

En nog een aanvulling: doe er altijd een paar kooksteentjes in! RVS van de boiler is zo glad dat je anders wel eens een probleem kan krijgen van superverhitting. Beslag (of vooral: ruwbrand) heeft geen oppervlak om micro bubbels te vormen die essentieel zijn voor het ontstaan en aanvangen van de kook. Dan kan de kop van je smartstill zomaar worden opgetild en komen er ineens hete gassen en vloeistoffen uitspuiten.

Mvg. Odin.
Destilleren zonder vergunning is verboden. Het delen van kennis over destilleren is dat niet. Ik stook niet, maar deel graag!
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor FF90%ZZ » Wo Mrt 21, 2012 16:19

Dit zijn mijn ervaringen met de smart still:
Ik heb hier in gestookt:
Stookwijn 19 % van suiker, 2 keer gestookt naar 74%
Zelf gemaakt bier ( ondrinkbaar) 4% opgestookt 3 keer naar 78%
Zelf gemaakte wijn naar 68% een soort eu de vie.
Ik heb ook een keer geprobeerd een kleine hoeveelheid ethanol met jeneverbessen te stoken, voor jenever, was wel lekker maar leek niet echt op jenever. :P
Ik vind de smart still een handig apparaat alleen: er gaat weinig in (4 LTR) en het gaat langzaam, als je 20 LTR stookwijn hebt ben je wel even bezig.
Het resultaat is niet super goed voor een basis product voor likeur, maar ja het blijft een pot still.
Een paar weken geleden maakte de smart still kortsluiting, de binnen pan was gescheurd en ik denk dat damp gecondenseerd is in het elektrische gedeelte.
Ik heb de smart still terug gestuurd en wacht af wat er mee gebeurd.
Samengevat: een goed apparaat voor een kleine hoeveelheid waarvan de smaak behouden mag blijven in het eindproduct.
Makkelijk is ook dat je niet constant er bij hoeft te blijven, zolang die geen sluiting maakt :8:
FF90%ZZ

Berichtdoor Odin » Zo Mrt 25, 2012 17:22

FF,

Onder "recepten" staan een paar goede jenever recepten die je kan gebruiken ...

Mvg. Odin.
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor MaartenJan » Ma Jul 29, 2013 21:48

Ik heb een vraagje over mijn Smartstil markII met fijn regeling.

in eerste instantie dacht ik dat door de fijneregeling de temperatuur geregeld kon worden.
bij het uitpakken zag ik inderdaad een mooi draaiknopje aan de zijkant zitten.

Nadat ik de boiler had gevuld en de kap dr op gezet had, merkte ik dat alleen de ventilator harder en of zachter ging draaien. blijkbaar kan ik de temperatuur dus niet veranderen. althans dat is mijn conclusie nu.

Ik kan niet weg want ik moet met de oude cider die ik er in gooi er altijd bij blijven.

Ondanks 100 gram glashagel en het zakje kooksteentjes blijven er zich kleine explosietjes voordoen.. als hij drupt is het even stil.. en dan "poef" bijna dat de kap dr afvliegt..

iemand hier ervaring mee en of een remedie voor... of is het draaiwieltje wel.. voor ook de temperatuur...

groeten,

MaartenJan
MaartenJan

Berichtdoor Odin » Za Aug 03, 2013 08:22

Dat is niet goed. Oppassen maar. Misschien tijd om naar iets anders over te schakelen?

Mvg. Odin
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor jvdbossc » Za Aug 03, 2013 15:59

Ik vind het erg jammer dat het altijd zo negatief moet rond de smartstill.

Het apparaat is volgens mij prijs/ kwaliteit voldoende.

Wel had ik mijn twijfels kwa opbouw van de aquastill.

En neen ik verkoop geen aperatuur en heb verder niets te maken met destillatieaperatuur.

Let wel op, het is "chinese kwaliteit", wat wil zeggen gebruik het met veel aandacht en verstand. Het is niet europees plug en go.

Bv als je het als waterdestillator wil gebruiken en niet telkes poetsen laat je er gewoon 0.5L water in, anders kalkt het aan ed.

Ik heb zelf ook een Alambic en ik vind het grote voordeel de kwaliteit is veel beter van de drank, maar het is minder handig, en minder praktisch om grotere hoeveelheid te doen voor mij. Plus er kan evenveel mee misgaan dan met die smartstill.

Het is helemaal regelbaar wat volgende film je zal duiden. Nb: een fan gebruikt enkele watts, zoals je ziet is het het element dat mee naar beneden gaat, anders zou je zo geen ampereval hebben. Kijk naar de cijfers, meten is weten! De fan zit gewoon mee op de regelaar

je moet gans het apperaat zien als een kookplaat met regelaar, ze hebben zelfs de fan er mee opgezet. Ze willen niet dat de onderkant het doet als de bovenkant er niet op zit overigens.

http://www.youtube.com/watch?v=RlhNHcEm ... e=youtu.be

Ik maak normaal als het eens uitzonderlijk moet en ik geen stookwijn heb, de wijn eerst kapot door het te verhitten in bv de microwave.
jvdbossc

Berichtdoor Bachus55 » Zo Aug 04, 2013 18:49

MaartenJan schreef:Ik heb een vraagje over mijn Smartstil markII met fijn regeling.
Nadat ik de boiler had gevuld en de kap dr op gezet had, merkte ik dat alleen de ventilator harder en of zachter ging draaien. blijkbaar kan ik de temperatuur dus niet veranderen. althans dat is mijn conclusie nu.

Hi Maarten,
Ik heb het afgelopen half jaar ongeveer 20 runs met de SmartStill gemaakt en nooit een probleem gehad.
Voor de striprun doe ik altijd kooksteentjes én een paar druppels distillers conditioner bij de batch, het resultaat is een rustige stook.
Af en toe hoor je wel wat gepruttel van binnen, maar nooit ernstig. (Zorg wel dat de siliconen pakking en de bovenrand droog zijn als je de kop erop zet)
Er is een mooie (Engelstalige) gids voor het stoken met de SmartStill, download de PDF uit deze thread, die overigens ook heel verhelderend is:
http://www.stillsmart.co.uk/forum/viewtopic.php?f=13&t=1216&hilit=aidenmac
De potmeter is wel degelijk een vermogensregeling en omdat je het vermogen terugdraait gaat de ventilator ook langzamer lopen.
Voor de spiritrun draaide ik het vermogen meestal terug tot 150-160 Watt (standje vijf over twaalf zo'n beetje), dat maakt dat er wat minder smering is en de cuts beter kunnen worden.
Succes! En uit eigen ervaring kan ik zeggen, de SS is een handig klein apparaat waarmee een goede neutraal te maken is (heb het Odin laten ruiken en proeven en die gaf zijn zegen :mrgreen:
Hartelijke groeten,
Bachus
Bachus55

Tekst Reclame

Berichtdoor AdMan » Do Okt 02, 2014 09:22

AdMan
Advertentie Robot

Terug naar Pot still