Mushroom Moonshine / Paddestoel brandewijn

Wat niets te maken heeft met destileren maar wat je wel wil delen

Sponsor

Berichtdoor AdMan » Wo Okt 01, 2014 23:17

AdMan
Advertentie Robot

Mushroom Moonshine / Paddestoel brandewijn

Berichtdoor Odin » Do Sep 08, 2011 19:02

Hallo allemaal,

Ik ben net een paar dagen geleden door een paar kunstenaars benaderd. Ze gaan een expositie houden over alles wat met champignons te maken heeft. En het moet kunstzinnig zijn. Nou hadden ze bedacht: "kunnen we niet van champignons een sterke drank stoken?" Op de één of andere manier kwam deze vraag bij mij terecht. Tja, als thuisstoker zou je er niet opkomen, daar zijn dus de echte, buiten de doos denkende kunstenaars voor nodig.

Maar hoe dat aan te vliegen? Ik ben eerst naar de voedingswaardetabel voor champignons gaan kijken. Dan blijkt dat er nog geen 0,3% aan suikers in zit. Véél te weinig om op te kunnen fermenteren. Verder kunnen champignons - ondanks dat het een soort familie is van gist - zelf geen alcohol produceren. In ieder geval niet door ze in een emmer met suikerwater te stoppen en ze aan te gaan moedigen.

Mijn oplossing is de volgende: neem 20 liter water, 3 kilo suiker, 3 kilo champignons, anderhalve eetlepel bakkersgist. Los de suiker op in het water, snij of pureer de champignons en voeg ze toe. Dan de gist erbij. Even voor de beluchting erop laten liggen en dan stevig doorroeren.

Diegenen die het UJSSM recpet lazen, zullen wellicht denken: "kennen we dit niet ergens van?"Ja, inderdaad, net als het opstarten van een UJSSM. Je gebruikt de suiker voor de alcoholvorming en de granen (of hier: de champignons) voor de smaak- en voedingsstoffen. Maar of het ook lekker wordt? En of gist met champignons kan samenwerken? We zullen het merken.

Ik ga van het weekeinde een eerste fermentatie opstarten en hou jullie op de hoogte. Verder wil ik dit recept nog vooral even onder de off-topic discussies houden. Het is nog geen bewezen recept, tenslotte!

Wat ik hier trouwens wel van meekrijg is ... dat we ons in ons denken wellicht laten beperken door wat we weten of gewoon zijn te doen. Ik bedoel, als je deze weg inslaat, waarom dan geen bruine bonen brandewijn (rijmt/allitereert in ieder geval lekker!). Of iets met aubergine? Of ... vul maar in!

Tot horens / schrijvens, Odin.
Destilleren zonder vergunning is verboden. Het delen van kennis over destilleren is dat niet. Ik stook niet, maar deel graag!
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Re: Mushroom Moonshine / Paddestoel brandewijn

Berichtdoor LeftLaneCruiser » Do Sep 08, 2011 20:14

Odin,

Mijn gevoel zegt dat er ook iets van gistvoedingszout aan de wash toegevoegd moet worden. Ik ken niet de voedingswaarde van champignons, maar mijn 'gut feeling' zegt dat er niet zoveel in zit qua vitamines e.d.

KJH
Destillatori Te Salutat
Gebruikers-avatar
LeftLaneCruiser

Berichtdoor Odin » Do Sep 08, 2011 20:20

KJH,

Er zit behoorlijk wat vitamine B in, wat voor gist het meest belangrijke is. En er zit heel veel proteine in, waar je niks aan hebt. Mijn gevoel is hetzelfde als het jouwe: voeg gistvoeding toe om de vergisting beter te laten verlopen en de gist te geven wat het nodig heeft. Toch is dat niet iets wat ik meteen in mijn eerste sessie ga doen. De reden daarvoor is dat ik eerst wil kijken waar ik qua smaak en doorlooptijd en percentage op uitkom. Het is namelijk ook mijn ervaring dat het toevoegen van gistvoeding ervoor kan zorgen (in een UJSSM bijvoorbeeld) dat de gist minder hard zijn best lijkt te hoeven doen om zijn voeding te vinden. Het leidt dan tot een minder volle mais smaak bij een maisrecept. Dat wil ik ten minste bij mijn eerste trials met champignons voorkomen, vandaar!

Odin.
Destilleren zonder vergunning is verboden. Het delen van kennis over destilleren is dat niet. Ik stook niet, maar deel graag!
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor hstuurman » Vr Sep 09, 2011 05:46

Ik zou zelf echt niet aan champignons denken, maar misschien wordt dit wel een champion :mrgreen:
Wel zit ik een tijd te denken aan bieten/wortels. In het boek van Jan van Schaik beschrijft hij een recept voor aardperen (topinamboer). Deze zijn lastig te vinden, maar volgens mij moet het goed mogelijk zijn om van een zoete knol een wijn te maken. Daarbij denk ik dus aan een wortel of een rode biet (kroot).
Gebruikers-avatar
hstuurman

Berichtdoor Odin » Vr Sep 09, 2011 07:04

Henk,

Van deze zoete aardappel wordt een lekkere drank gestookt, heb ik gelezen. het schijnt alleen dat het bewerken behoorlijk lastig is. Schijnt een enorme gel te worden tijdens het koken. Anderzijds: ik spreek niet uit eigen ervaring, dus zeker gewoon doen en proberen, zou ik zeggen!

Odin.
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor Ria Vloertegel » Za Sep 10, 2011 00:16

Jongens,
Ik verzamel elk jaar paddestoelen (nog een hobby van me). Er zijn nu nog steeds een aantal klassiekers ongeevenaard qua smaak zoals: Eekhoorntjesbrood en andere boleten of Cantharellen te vinden, of in het voorjaar (mei) de Morieljes. Trekken op alcohol heeft geen zin en het is echt een illusie om van paddestoelen iets smaakvols van te maken middels fermentatie. Al lang geprobeerd om dat ik de geur van vers gebakken eekhhoorntjesbrood geweldig vindt en de smaak fantastisch!! Bij verse cantharellen gaat me dat net zo. Dat is de reden dat ik dit een aantal keren heb geprobeerd en ja als ik in in augustus op zoek ga naar paddestoelen, ik ook beslist met ettelijke kilo's thuis kan komen er staat genoeg. Vergisten of op alcohol leggen heeft geen zin. Blancheren/licht opbakken en invriezen, op zoet-zuur koken en inleggen dat heeft zin. Beter nog, meteen bakken en opeten. Maak er een frikandel "speciaal" van en je weet niet wat je overkomt. Op vakantie dit jaar, Nederland, bijna elke dag van die dingen genoten! Een korte wandeling vanaf de camping en ik had weer een pondje of meer...
Een champignon is beslist geen "champion" in die zin als je ze zou willen fermenteren, inleggen op alcohol of verstoken. Als je geinterresseerd bent in de halucinerende effecten van paddestoelen moeten we een ander forum starten, ik doe niet mee.

Alsjeblieft, mocht je ooit zelf paddestoelen plukken (vaak verboden), SNIJ de paddestoel af ipv ze te breken, op die manier spaar je het mycelium en heb je over enige tijd of volgend jaar weer paddestoelen.
Weet met absolute zekerheid wat je plukt, ken de soort of het genus en pluk nooit, NOOIt meer dan je kan verorberen/verwerken.
Let op: Wat beschreven staat bij veel soorten zoals "eetbaar en smakelijk", wil niet zeggen dat mensen er niet overgevoelig voor KUNNEN zijn, OF WORDEN!!
Weet goed wat je doet, weet goed wat plukt, of pluk anders niet!!
Bij vergissing kan de schade aan nieren of lever zo onherstelbaar zijn, op het moment dat het ziektebeeld zich openbaard dat ze al lethaal is.
Hiernaast zijn er geruchten dat een aantal eetbare soorten op latere leeftijd toch hun negatieve effecten hebben nagelaten. Een echte wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt (nog).
Verder:
Er zijn VEEL meer soorten hier in den lande dan dat in de verschillende paddestoelgidsen vermeldt staan. Ook de afbeeldingen, beschrijvingen en foto's kunnen fors afwijken van wat we in het veld tegen komen.
Wees voorzichtig,

Ria
Ria is permanent verbannen.
Ze werd verdacht van incorrecte info, verstoren van de harmonie en schade aanrichten aan het forum.
De berichten zijn niet te controleren op juistheid, de gebruiker de keus zelf te bepalen wat hij met de informatie doet.
Ria Vloertegel

Berichtdoor Odin » Za Sep 10, 2011 09:15

Ha Ria,

Gaaf ... paddenstoelen zoeken. Ik doe dat hooguit bij de C1000!

Mvg. odin.
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor Ria Vloertegel » Za Sep 10, 2011 21:58

Hoi Odin,
Er gaat niets boven echt en vers. Waarom stook jij anders?
Als je deze "kunstemakers" ter wille wil zijn, zet wat champignons of cantharellen uit de C1000 op 40 - 70 % alcohol en laat dat trekken tot ze zinken. Een mooie forse eekhoorntjesbrood is ook heel indrukwekkend. Dat zinken kost een paar weken. Gooi deze paddestoelen vervolgens in een mooie grote fles / bokaal /aquarium en giet er echte "brandewijn" op met een licht caramel kleurtje en een forse schep suiker.
Flessen, is ook een kunst.

Ria
Ze werd verdacht van incorrecte info, verstoren van de harmonie en schade aanrichten aan het forum.
De berichten zijn niet te controleren op juistheid, de gebruiker de keus zelf te bepalen wat hij met de informatie doet.
Ria Vloertegel

Berichtdoor Odin » Wo Sep 14, 2011 21:22

TD-ers,

Zo'n 2 1/2 uur geleden begonnen met Mushroom Moonshine of Paddestoel Brandewijn. De champignons heb ik gepureerd. Suiker is in water opgelost. Dat bij elkaar gedaan, samen met wat gistvoeding én de gist. Ik was benieuwd of het überhaupt zou gaan gisten. Kon me zomaar voorstellen dat dit met champignons niet zou gaan lukken.

Nou ... geen problemen daar! Ben net terug van een kijkje nemen en dat was maar goed ook. Het fermenteert niet zomaar, het gaat tekeer als een gek! Er was zoveel schuim dat het de fles al uitliep.

Mooi. Een eerste en tweede leermomentje met dit (bizarre, ik geef het toe) recept:
1. Je kunt met champignons fermenteren;
2. Het gaat gigantisch schuimen, dus zorg voor ruimte in je fermentatiefles of -emmer. Ik zou zeggen, voor eenieder die dit recept wil nadoen: laat zeker 40% hoofdruimte over!

Morgen meer nieuws.

Mvg. Odin.
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor Ria Vloertegel » Wo Sep 14, 2011 22:22

Hoi Odin,
Jouw recept bevat 3 kg champignons.. ., een eiwithoudend produkt. Dat geeft kans op leuke reacties.
Bakkersgist is vaak een bovengistende (bier) gist van onbekende herkomst. Ja, dat wil bij deze combinatie met snelle fermentatie inderdaad het vat uit schuimen.
40 % Open ruimte klinkt leuk, maar ik zou je beslist dit lezend open fermentage aanraden en/of meteen koud (buiten) weg zetten.
Wort, licht eiwithoudend wil dit ook wel eens doen, maar is afhankelijk van de giststam en de dosering.

Sterkte met schoonmaken. :-)

Ria
Ria Vloertegel

Berichtdoor Odin » Do Sep 15, 2011 06:59

Ha Ria,

De fermentatie lijkt inderdaad op die van een open bierfermentatie die ik laatst in Tjechië zag! Ook veel schuim.

Ik had al een keuze gemaakt voor fermenteren zonder waterslot, maar de flessenhals zelf is dus nog niet breed genoeg om dit proces in bedwang te houden.

Mvg. Odin.
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor Odin » Vr Sep 16, 2011 15:01

Update: het vergisten is inmiddels in een lagere versnelling terecht gekomen. De geur die er vanaf komt is eigenlijk ... best aangenaam. Champignons. Niet meer, zeker niet minder. Zou er toch nog een fatsoenlijke drank verstopt zitten in dit project?

Odin.
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor Ria Vloertegel » Vr Sep 16, 2011 21:21

Hoi Odin ,
Ik gun het je en de "kunstemakers", die je hier toe hebben aangezet van harte. Als de geur nu bij de fermentatie aangenaam is zou dit best wel eens een kans kunnen maken. Ik heb ooit mout aangezet met heel veel oud brood. De maisch smaakte verschrikkelijk zout en smerig vettig van de boter, maar ze rook fantastisch en de jenever die ik er uiteindelijk van stookte dronk als water, zoo zacht.

Mocht het project lukken, probeer ik meteen een andere variant. Ik heb nog steeds eekhoorntjesbrood en cantharellen op voorraad liggen (ingevroren en ook gedroogd).
Ik ben dus heel benieuwd wat er uit komt.

Ria
Ria Vloertegel

Berichtdoor Odin » Za Sep 17, 2011 12:43

Ha Ria,

Het zou mij inmiddels ook niet verbazen als hier iets bijzonders uit kwam. Ik denk dat ik je volgende week, tegen het weekeinde meer kan vertellen! Cantharellen en eekhoorntjesbrood zullen weer heel andere smaken opleveren. Prachtig!

Mvg. Odin.
Gebruikers-avatar
Odin
Site Admin

Berichtdoor Ria Vloertegel » Za Sep 17, 2011 21:16

Hoi Odin,
Byzonder wordt het sowieso, wordt het wat smaakvols, dat is nog de vraag?
Ik pak morgen de fiets wel even om te kijken of er nog wat paddestoelen te scoren vallen. Dat zal niet mee vallen want het seizoen is bijna over.
Succes,

Ria
Ria Vloertegel

Tekst Reclame

Berichtdoor AdMan » Wo Okt 01, 2014 23:17

AdMan
Advertentie Robot

Volgende

Terug naar Off-topic discussies